021-88745066

امنیت سرور ابری

امنیت سرور ابری

فهرست مطالب

امنیت سرور ابری:

زمانی که هاست ابری به وجود آمد، به دنبال این مسئله خطرات امنیت سرور ابری، سازمانها و شرکتهای مختلف را دچار نگرانی کرده و با توجه به پیشرفت حملات سایبری متخصصان IT بر صدد برآمدند که اقدام به تامین امنیت برای فضای ابری کنند. بر همین اساس نیاز به یک سیستم امنیتی قوی بود که بعنوان سپر دفاعی مستحکم در برابر حملات سایبری از سرور و هاست ابری محافظت کند.

همانطور که مطلع هستید حملات سایبری آسیب جبران ناپذیری به سرور ابری میزند پس باید برای جلوگیری از این حملات خطرناک امنیتی به فکر امنیت سرور ابری بود به همین دلیل باید بدنبال راه هایی برای دفاع از سرورهای ابری از جمله امنیت ابری باشیم.

در این مقاله راه حل هایی برای امنیت سرور ابری را مورد بررسی قرار می دهیم؛البته اول از همه باید بپرسم که امنیت ابری چیست؟

انجام یک سری فعالیتها امنیت سرور ابری شما تا حدود زیادی تامین می کند اما این امنیت هیچ وقت به صد در صد نمیرسد. با توجه به دسترسی هایی که کاربر به سرور ابری دارد، شرکت ها در هر پلتفرم موظف به وضع قوانینی در پکیج خدماتی که ارائه میکنند هستند که از درک کاربر خارج هست یعنی نیاز به کارشناس امنیت داریم، کسی که علم این حوزه را داشته باشد.

% سرور جت %title
% سرور جت %title

سرور ابری مجازی

اگر به دنبال خرید سرور ابری مجازی مطمئن هستید همین حالا کلیک کنید

در ادامه با دو پلتفرم Saas و Paas و مزایا و معایب و همچنین فعالیتهایی که به بهبود امنیت سرور ابری کمک میکنند آشنا می شویم:

پلتفرم Saas چیست؟

پلتفرم Saas را در سالهای اخیر بیشتر از قبل شنیده ایم و حتی بدون اینکه در موردش اطلاع داشته باشیم از این واژه استفاده میکنیم.
Saas به عنوان سرویس معادل Software as a Servise است که از مخفف این عبارت طولانی استفاده می کنند. مفهوم خیلی ساده تر در مورد این سرویس اینست که کاربر بجای اینکه نرم افزار را نصب و نگهداری کند، بدون نیاز به این دردسرها از طریق اینترنت دسترسی پیدا میکند و دیگر نیازی به نرم افزار و سخت افزار نیست. این سرویس اجازه اتصال به برنامه های مبنی بر ابر را به کاربر میدهد. کاربر برای استفاده از یک برنامه Saas باید حق اشتراک پرداخت کنید تا این سرویس وظیفه خود را که شامل مدیریت خدمات و زیرساخت های مرکز داده ها، دسترس بودن و تامین امنیت برنامه و اطلاعات شماست را فراهم سازد.

Saas چگونه کار می کند؟

این سرویس اطلاعات و برنامه های مرتبط را با استفاده از سرورها، زیرساخت ها و غیره میزبانی می کند. کاربر با اتصال به شبکه به این برنامه دسترسی پیدا میکند. در این برنامه بر اساس تقاضا مبنی بر میزان دسترسی کاربر از طریق Saas را به یک نسخه خاص از برنامه می دهد.البته کئ منبع برای تمام کاربران یکی است تا هر زمان که آپدیت صورت گرفت، این قابلیت ها برای همه مشتریان عرضه می شود. همچنین سازمان ها میتوانند از طریق API هایی که میزبان این سرویس هستند با نرم افزارهای دیگر ادغام شوند.

مزایای Saas:

تنها با اتصال به اینترنت می توانید به برنامه ها دسترسی پیدا کنید که این تنها مزیت این سرویس نیست:

به راحتی سرویس سفارشی بسازید:

هر کاربر در راستای فعالیتهای مرتبط با اکانت خود بدون اینکه تاثیری بر زیر ساخت کلی بگذارد، براحتی میتواند سرویس خود را شخصی سازی کند.

امکان دسترسی بهتر:

با این سرویس امکان دسترسی از هر شبکه به اطلاعات آسانتر و بهتر انجام می شود.
مقیاس پذیری:

یعنی با این سرویس کاربر می تواند بسته به نوع تقاضا و حجم خدمات و ویژگی های سرویسی که انتخاب کرده به همان مقدار دسترسی داشته باشد.
قیمت مقرون به صرفه:

هزینه این سرویس با توجه به مقدار استفاده ای که کاربر مینماید، کم یا زیاد می شود، که با توجه به مدیریت کردن هزینه ها این امر سبب صرفه جویی در قیمت می گردد.

امنیت سرور ابری
قابلیت های Saas:

یکی از قابلیتهای این سرویس عدم نیاز به خرید، نصب، بروزرسانی و خیلی موارد دیگر است. همین امر سبب میشود خیلی از سازمانها نیاز به خرید به نرم افزارهای موردنیاز را ندارند.
این سرویس براحتی نیروی کار را مجهز میکند و کاربران میتوانند با هر وسیله ای به اینترنت متصل شوند و به داده های سرویس دسترسی داشته باشند بعلاوه نیاز به تخصص خاصی برای مسائل امنیتی ندارید.
بروزرسانی این سرویس به صورت اتوماتیک انجام میشود و مشتریان بجای اینکه نرم افزار خریداری کنند میتوانند از این مورد استفاده کنند.

معایب Saas:

از معایب این سرویس همین تامین امنیتی هست که بدلیل وابستگی که به شرکت ارائه کننده این سرویس خطرات زیادی را باید متحمل شد.
ممکن است کنترل بخشی از مسائل مانند مشکلات امنیتی در این سرویس از عهده کاربر خارج شود و روی این مسئله کنترل نداشته باشد.

پلتفرم Paas:

پلتفرم با عنوان سرویس که به آن سکوی ابری نیز میگویند یک محیط آماده بکار که امکان ارائه همه چیز از پلن های کوچک تا پلن های پیچیده را به شما می دهد و همچنین در خرید و مدیریت نرم افزار و ابزارها و اطلاعات مقرون به صرفه است.

مزایای Paas:

کاهش یافتن زمان لازم برای کدنویسی برنامه های جدید.
میتوانید این سکوی ابری را برای پلتفرم هایی مثل موبایل توسعه بدهید.
ارائه تمام قابلیت هایی که برای ماندگاری اپلیکیشن به آن نیاز دارید.

پلتفرم lass:

این موارد صرفا جهت آشنایی حدودی با این سرویس ها بود.به عنوان مثال در پلتفرم lass بدون بررسی کردن امنیت سرور میتوان هر نرم افزاری را نصب کرد که مسئولیتش در مقابل فضای ابری شما با خود سازمان خواهد بود. حال به تعریف کلی از امنیت سرور ابری میپردازیم. امنیت سرور به معنی فعالیتهایی ست که سازمان ها برای حفاظت از داده ها و شبکه و ارتباط بین سرور و کاربر انجام میدهند. به این منظور برای محافظت از سرور ابری کاربر، یک سپر دفاعی برای اطلاعات ، برنامه ها و نرم افزارها در سرور ابری ایجاد می شود یعنی تمام لایه های امنیتی شما شامل firewall ، IPS و IDS به همراه تمام دسترسی های سرور ابری شما بررسی می شود. البته میتوان با سیستم رمزگذاری همچون SSL و TSL ازاطلاعات و داده های سرور تا حدودی از این اتفاق جلوگیری کرد که خب خطر از بین رفتن اطلاعات برای خیلی از شرکتهایی که از این شیوه استفاده نمی کنند بیشتر است.

% سرور جت %title

هاست وردپرس ابری

اگر به دنبال خرید هاست ابری مطمئن هستید همین حالا کلیک کنید

% سرور جت %title

اما خب در خیلی موارد برای هر امکاناتی که در فضای اینترنتی استفاده میکنید مسلما ویرویس هایی هم در این فضا منتشر می شود که بهتر است با بعضی از این ویروسها و نوع تخریبی که انجام می دهند آشنا شوید:

DNS Flood

این ویروس به سرورهای DNS شما حمله میکند. فردی که قصد دارد به سرور DNS شما حمله کند، ابتدا DNS ساختگی برای شما ارسال میکند که شما پس از دریافت این دیتابیس ساختگی دیگر قادر به پاسخگویی به کاربران نیستید.

UDP Amplification

در این حالت که جزو خطرناکترین حملاتیست که امنیت سرور ابری شما را آسیب جدی ای وارد میکند. فردی که قصد نفوذ به سیستم را دارد پیامی جعلی به IP فرد مورد نظر میفرستد وزمانی که پیام روی سیستم مقصد باز شود تمای اطلاعات و پهنای باند مقصد نابود شده و سرویس تا حد زیادی غیرقابل استفاده می شود.

HTTP Flood

پیچیده ترین ویروس که تمام سیتمها شامل کامپیوتر دوربین ها و حتی مودم ها را از کارایی خارج میکند. بدین صورت که با درخواست های به ظاهر معتبر اما جعلی باعث میشود منابع سرور تا حدودی زیادی از دسترس خارج شود.

با توجه به مطالبی که گفته شد بهتر است که برای انتخاب سرور ابری و خرید دامنه تحقیقات لازم را انجام دهید. تا به نتیجه دلخواه برسید. سرور جت یکی از بهترین سرورهای ابری با امکانات و پیشتیبانی های عالی همچنین سرعت و امنیت بالا می باشد که امنیت را تا حدود زیادی تامین مینماید.

admin

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *