021-88745066

سی پنل

سی پنل چیست

فهرست مطالب

اگر شما به تازگی وارد دنیا وب و هاستینگ قدم گذاشته اید قطعا با اصطلاحاتی روبه رو خواهید شد که برای شما تازگی دارد. یکی از این اصطلاحات می تواند کلمه ای به اسم سی پنل (cpanel) باشد. اگر برایتان سوال است سی پنل چیست و کاربرد آن را نمی دانید در ادامه ی این مقاله همراه سرورجت باشید.

سی پنل چیست ؟

زمانی که شما قصد راه اندازی وب سایت خودتان را دارید به یک فضای میزبانی برای کنترل سایت نیازمندید. این فضای میزبانی می تواند یک سرور مجازی، یک هاست ابری و یا یک هاست لینوکس باشد. که برای کنترل هرکدام از این میزبان ها روش های متعددی روبه روی شما قرار دارد. ولی برای مدیریت هاست لینوکس شما تنها با کمک یک کنترل پنل می توانید عملیات های مورد نظر خودتان را بر روی هاست اعمال کنید.

سی پنل یکی از این کنترل پنل ها است که رابط گرافیکی آنلاین و مبتنی بر سیستم عامل لینوکس است. و این امکان را به شما می دهد وب سایت خودتان را مدیریت، نگهداری و نظارت کنید و همچنین به ویژگی ها و پیکربندی های مهم هاست خودتان دسترسی داشته باشید. سی پنل به دلیل داشتن رابط کاربری بسیار ساده و جذاب از محبوبیت بالایی برخوردار شده به طوری که انتخاب بسیاری از افراد در سطح جهان برای مدیریت وب سایتشان این کنترل پنل محبوب است.

ابزار هایی به صورت پیش فرض بر روی سی پنل نصب شده است. مانند وب سرور، آپاچی، پی اچ پی، مای اس کیوال، پرل، پایتون، بایند که در ادامه به معایب و مزیت های سی پنل، این کنترل پنل محبوب و دوست داشتنی می پردازیم.

تاریخچه ی سی پنل

این کنترل پنل در سال 1996، توسط گروهی توسعه دهنده با برند cPanel LLC توسعه داده شد. کاربری راحت و استفاده ای آسان از این کنترل پنل باعث شد به سرعت شناخته و در دنیای وب جای خود را بدست آورد. بر طبق آخرین آمار منتشر شده سی پنل توانسته کنترل بیش از 12.7 درصد بازار جهانی را از آن خود کند. همین محبوبیت سی پنل باعث جلب توجه بسیاری از شرکت های بزرگ جهان شد که در نهایت شرکت Oakley Capital سی پنل را در سال 2018 خریداری کرد.

این شرکت در اولین اقدام تمامی حقوق مربوط به Plesk را که بزرگترین رقیب سی پنل بود خریداری کرد تا در بازار جهانی کسی توانایی رقابت کردن با آنها را نداشته باشد. و همچنین هر دو این کنترل پنل را در پلتفرمی به اسم WebPros ادغام کرد.

سی پنل

کاربرد های سی پنل

همانطور که در مطالب بالاتر اشاره داشتیم با سی پنل می توانید به سادگی فضای میزبانی وب سایت خودتان را مدیریت کنید. در اینجا نیز کمی دقیق تر به کاربرد های سی پنل اشاره میکنیم و با آنها آشنا شویم :

  1. اضافه کردن دامنه های مختلف به هاست
  2. سفارشی کردن تنظیمات ایمیل ها
  3. تنظیم کردن ایمیل های سایت
  4. نصب ساده سیستم مدیریت محتوا روی هاست
  5. بکاپ گرفتن از وب سایت
  6. آپلود کردن آسان فایل ها روی سرور
  7. چک کردن پهنای باند استفاده شده
  8. اعمال تنظیمات امنیتی مختلف
  9. نصب برنامه های جانبی روی سرور
  10. نصب پایگاه داده جدید
  11. مدیریت پایگاه داده ها
  12. مدیریت DNS و…
سی پنل

مزایا سی پنل

سی پنل نیز مانند هر برنامه ای دیگری دارای مزایا و معایبی است. اما نتیجه ها نشان داده که این کنترل پنل عملکرد بهتری نسبت به بقیه ی کنترل پنل داشته. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می کنیم :

  • نصب و راه اندازی ساده :

 به عنوان اولین مزیتی که می توان از سی پنل نام برد نصب بسیار آسان آن است که فقط با چند کلیک می توان آن را راه اندازی کرد.

 

  • رابط کاربری ساده :

 رابط گرافیکی آن طوری طراحی شده است که بسیار کاربرپسند و جذاب باشد. به همین دلیل کاربران برای انجام عملیات های مورد نیاز خود هیچ مشکلی نخواهند داشت. بنابراین تعمیر و نگه داری و بک آپ گیری از وب سایت به راحتی می توان انجام داد.

 

  • قابلیت شخصی سازی منحصربه فرد :

 سی پنل علاوه بر داشتن قابلیت های پیشرفته امکان گسترش و شخصی سازی آن را نیز فراهم کرده است تا با نصب افزونه هایی بر امکانات پیشفرض آن بی افزایید.

 

  • سازگار با مرورگرها :

 از مزایایی که دارای محبوبیت بین کاربران سی پنل، انعطاف پذیری آن است. در سی پنل می توانید به سادگی تمام محتوای سایت خودتان را از یک سرور به سرور دیگری منتقل کنید. همچنین این کنترل پنل با طیف گسترده ای از مرورگر ها سازگار است. همچنین این کنترل پنل برنامه ها و افزونه های شخص ثالث را نیز پشتیبانی می کند.

 

  • نصب ساده انواع افزونه و برنامه ها
سی پنل
معایب سی پنل

این کنترل پنل علاوه بر تمامی معایبی که نام برده شد و بسیار معایب دیگر که در اینجا از آنها نام برده نشد و بی شمار است معایبی نیز دارد که از جمله ی آنها به موارد زیر می توان اشاره کرد :

  • یکی از این دلایل بزرگ و مهم تحریم دامنه و IP های ایرانی است که همین دلیل باعث می شود از نسخه ی کرک سی پنل استفاده کنیم. معمولا روی نسخه ی کرک هیچ آپدیتی داده نمی شود. که این امر در دراز مدت موجب افت امنیت سایت می شود.

 

  • به دلیل وجود آپشن های مختلف ممکن کاربر دچار سردرگمی شود.

 

  • با اعمال تنظیمات جدید ممکن است یه سری تنظیمات که از قبل اعمال کرده بودید و مهم بودن تغییر کنند.

 

  • در مقایسه با دایرکت ادمین که جزو رقیب سرسخت سی پنل محسوب می شود ممکن است مجبور باشید هزینه ی بیشتری بپردازید.

 

  • ناسازگاری با هاست ویندوزی.
نمایندگی هاست لینوکس

هاست لینوکس ابری

اگر به دنبال خرید هاست ابری مطمئن هستید همین حالا کلیک کنید

بخش های مهم سی پنل

این کنترل پنل شامل چند بخش اساسی و مهم است که در هنگام لاگین شدن در سمت راست می توانید آنها را مشاهده نمایید. در اینجا بخشی از آنها را به صورت خلاصه برای شما توضیح می دهیم.

 

  • مدیریت فایل ها (Files)

از پرکاربرد ترین بخش هایی که در سی پنل می توان به آن اشاره کرد بخش مدیریت فایل ها است. توسط ابزار های مختلفی در این بخش مانند FTP Accounts  می توانید فایل های موجود در وب سایت خودتان را مدیریت کنید. علاوه بر این موارد با استفاده از این ابزار ها می میتوانید فایل های مورد نظر خودتان را آپلود یا از فایل ها بکاپ بگیرید.

 

  • پایگاه داده (Databases)

می توان گفت تقریبا اکثر وب سایت ها از طریق دیتابیس با وب سرور خود ارتباط برقرار می کنند. در سی پنل امکان مدیریت دیتابیس هایی مانند MySQL و امثال آن فراهم است. تا با امکاناتی که در اختیار شما قرار می گیرد بتوانید انواع فعالیت های مورد نظر خودتان را نظیر ساخت دیتابیس جدید و مدیریت دیتابیس های موجود و ایجاد تغییرات مورد نظر روی پایگاه داده انجام دهید.

 

  • ایمیل (Email)

این بخش برای کنترل روی ایمیل هایتان است تا شما بتوانید به راحتی به حساب های ایمیل خودتان دسترسی داشته باشید و با ایجاد یا حذف آنها بتوانید با دیگران ارتباط برقرار کنید.

 

  • ابزار های امنیتی (Security)

این بخش همانطور که از نامش پیداست برای اعمال تنظیمات امنیتی بر روی وب سایت شما است. تنظیماتی مانند مسدود کردن دسترسی افراد خاصی به سایت، محافظت از پوشه های حاوی رمز عبور، مدیریت فایروال و…

احمد صفدرزاده

احمد صفدرزاده

دانشجو رشته ی کامپیوتر شاخه ی نرم افزار - فعال در حوزه ی سئو، تولید محتوای متنی و ویدئویی، طراحی گرافیکی و عکاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *