021-88745066

پسوند دامنه های اینترنتی

فهرست مطالب

” پسوند دامنه های اینترنتی وخرید دامنه

طراحی و راه اندازی وب سایت فرآیند ها و مراحل زیادی دارد. اما قبل از راه اندازی وب سایت باید یک دامنه مناسب برای سایت خود داشته باشید. این دامنه هم باید اسم مناسبی داشته باشد و هم پسوند خوبی برای آن انتخاب کنید به خصوص اگر کسب و کارتان هدف خاصی را دنبال میکند.

در این مقاله با مفهوم دامنه بیشتر آشنا خواهیم شد تا قبل از خرید دامنه این اطلاعات را داشته باشیم ؛ همچنین نحوه انتخاب پسوند دامنه مناسب را نیز به شما آموزش خواهیم داد. تا بتوانید از میان این همه دامنه های متنوع مناسب ترین آن را برای وب سایت خود انتخاب کنید.

ابتدا برای درک مفهوم این موضوع آدرس سایت ما یعنی www. serverjet.ir را در نظر بگیرید؛در این آدرس واژه serverjet نام دامنه وب سایت و .ir پسوند دامنه وب سایت ما است.

این پسوند ها معمولا نوع کاربری یک وب سایت را مشخص میکنند. مثلا برای سایت سرور جت که یک سامانه خرید هاست و دامنه فارسی است از دامنه.ir استفاده میکنیم که این پسوند مخصوص کشور ایران است.

پسوند دامنه های اینترنتی

پسوند دامنه چیست ؟

به حروفی که انتهای آدرس وب (URL) که معمولا مخفف کلمه ای است و پس از یک نقطه می آیند، پسوند دامنه (Domain Extension) گفته میشود. به عنوان مثال .shop یک پسوند دامنه است. هر پسوند دارای هدف خاصی است و برخی از آنها مخصوص سازمان ها یا افراد خاصی هستند.

هر دامنه از سه بخش اصلی تشکیل میشود :

  • زیر دامنه ( Subdomain ) : زیر دامنه بخشی از دامنه ی اصلی است که در ابتدای دامنه اصلی می آید و برای بخش های خاص وب سایت های بزرگ استفاده میشود. برای مثال اگر آدرس وب سایت شما ir است از زیر دامنه blog به صورت blog.serverjet.ir میتوانید استفاده کنید.
  • دامنه سطح دوم ( Second-Level Domain ) : دامنه سطح دوم همان دامنه اصلی (URL اصلی ) وب سایت شماست که در انتهای آن دامنه سطح بالا (TLD) قرار میگیرد .
  • دامنه سطح بالا ( Top-Level Domain ) : دامنه سطح بالا همان پسوند دامنه شما محسوب مشیود که مکمل دامنه سطح دوم شماست و URL وب سایت شما را تکشیل میدهد.

چرا انتخاب یک پسوند دامنه مناسب اهمیت دارد ؟

به دو علت باید قبل از خرید دامنه دامنه به این نکات توجه کنیم ؛ ابتدا اینکه وقتی یک دامنه مرتبط و متناسب با زمینه فعالیت وب سایت خودتان انتخاب کنید، کاربران اینترنت راحت تر می فهمند که حوزه کاری شما چیست.

دلیل دیگر این است که پسوند دامنه در سئوی سایت شما بسیار تاثیرگذار است. یعنی به کسب رتبه سایتتان و به بهتر دیده شدن آن در گوگل و سایر موتور های جستجو کمک میکند.

پسوند ها در کجا ایجاد و رجیستری می شوند ؟

شرکت آیکان (ICANN) که در سال 1998 در ایالات متحده آمریکا تاسیس شد، مسئول پروتکل های اینترنتی، مدیریت انواع دامنه ها، تعیین پروتکل ها و… است. آیانا (IANA) نهادی است که مسئولیت سرپرستی آدرس های پروتکل اینترنتی را در آیکان بر عهده دارد. شرکت آیکان با رجیستری های ایجاد شده برای پسوند های متفاوت، امتیاز مدیریت آن ها را به سایر ارگان ها می دهد.

پسوند دامنه های اینترنتی

معرفی دامنه های مهم و معروف

در دنیای مجازی میلیون ها دامنه وجود دارد و سالیانه به تعداد آنها افزوده میشود. دامنه ها دسته بندی های متفاوتی دارند؛ دسته بندی دامنه ها بر اساس کشور، مشاغل، کاربرد و غیره صورت میگیرد.

اینجا مهم ترین و معروف ترین پسوند های دامنه که ما میتوانیم برای وب سایت خودمان استفاده کنیم را بررسی میکنیم و به شما بهترین آنها را معرفی میکنیم تا بتوانید در فرایند خرید دامنه از آنها را استفاده کنید.

  • .com : مخفف Company ( شرکت ) یا Commercial ( تجاری ) است. دامنه دات کام رایج ترین دامنه مورد استفاده در اینترنت است.
  • .org : مخفف Organization ( سازمان ) است. معمولا سازمان ها و نهاد های غیر انتفاعی از این دامنه استفاده میکنند.
  • .net : مخفف Network ( شبکه ) است و توسط شبکه ها و شرکت های اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرئد.
  • .biz : مخفف Business ( کار و کسب ) و مختص سایت های تجاری است.
  • .info : مخفف Information ( اطلاعات ) این دامنه برای سایت هایی کاربرد دارد که کارشان اطلاع رسانی است.
  • .edu : مخفف Education ( سواد آموزی ) است و سایت های آموزشی از آن استفاده می کنند.
  • .gov : مخفف Government ( دولت ) است و نهاد های دولتی از آن استفاده می کنند.
  • .ir : مخفف Iran و دامنه ملی کشورمان است. هر کشور یک دامنه مخصوص به خود دارد مثلا فرانسه (.fr) یا هند (.nl) و….

    ( یک نکته مهم اگر شما دامنه .ir برای سایت خود انتخاب کردید از برخی ابزارهای اینترنتی مثل تبلیغات گوگل محروم خواهید بود. چرا که دامنه های ایرانی توسط این سرویس ها تحریم شده اند. )

  • .name : به معنی نام است و اشخاص حقیقی از آن استفاده میکنند.
  • .me : به معنی من است و کاربردی مشابه مورد قبل دارد فقط کمی خودمانی تر است.
  • .tv : با اینکه این دامنه در اصل متعلق به کشور ناشناخته Tuvalu است ولی در فضای مجازی بیشتر آن را مخفف Television دانسته اند و شبکه ها و سایت های مرتبط با تلویزیون از آن استفاده میکنند.

 

هاست ابری

هاست وردپرس ابری

اگر به دنبال خرید هاست ابری مطمئن هستید همین حالا کلیک کنید

انواع پسوند های دامنه (TLD) کدام اند ؟

  1. پسوند دامنه عمومی (gTLDs) :
    معروف ترین پسوند، پسوند دامنه عمومی است که همیشه این نوع دامنه ها را دیده ایم. استفاده از این دامنه برای عموم آزاد است و برای وب سایت های عمومی مورد استفاده قرار میگیرد. پسوند های دامنه عمومی قوانین بسیار آسانی دارند؛ به طوری که عموم افراد میتوانند از آن ها استفاده کنن؛
  1. پسوند دامنه حمایت شده سازمانی (ُsTLDs) :

پسوند های دامنه حمایت شده سازمانی پسوند هایی هستند که نهاد ها و ارگان های خاص از آنها استفاده میکنند و قوانین بسیار سخت گیرانه ای دارند. ارگان های دولتی، شرکت های معروف، موسسه های اموزشی و…. میتوانند پسوند های حمایت شده سازمانی را استفاده کنند.

  1. پسوند های دامنه کشور ها (ccTLD) :

همانطور که از نام این نوع  TDL مشخص است، به کشوری خاص اشاره میکند. پسوند دامنه کشور ها نیز قوانین خاص خود را دارند. برخی از آنها مانند آمریکا به سازمان ها و افراد داخل کشور محدودند و به افراد خارج از آن کشور اجازه ثبت داده نمیشود؛ اما ثبت برخی دیگر از پسوند های دامنه کشورها مثل کلومبیا و لیبی برای عموم مردم دنیا آزاد است.

  1. 4. پسوند دامنه زیر ساختی (Infrastructural TLDs) :

این پسوند کمتر شناخته شده از DARPA ( سازمان تحقیقات نظامی ایالات متحده که به پیشگامی اینترنت مدرن کمک کرد) برگرفته شده و اولین TLD ثبت شده تا کنون است. این نوع پسوند دامنه وظایف زیرساختی مانند تسهیل جستجوی DNS را بر عهده دارد.

  1. پسوند دامنه رزرو شده (Reserved TLDs) :

برخی از TLDها در فهرستی رزرو شده اند و هیچ وقت در دسترس قرار نمی گیرند و فقط کسانی که آنها را رزرو کردند میتوانند استفاده کنند.

پسوند دامنه های اینترنتی

چگونه دامنه مناسب برای وب سایت خود انتخاب کنیم ؟

تا اینجا با تعدادی از دامنه ها و همینطور با معنی پسوند آنها آشنا شدیم اما سوال مهم اینجاست که کدام از این پسوند ها برای وب سایت ما مناسب هستند ؟

  • استفاده از دامنه های معروف و رایج مثل .com راحت ترین انتخابی هست که میتوانید داشته باشید.
  • اما اگر در انتخاب دامنه خود تردید دارید بهتر است پسوند انتخابی شما طوری باشد که معرف حوزه فعالیت وب سایت شما باشد. امروزه دامنه های بسیار متنوعی بر اساس مشاغل و زمینه فعالیت شما در فضای مجازی عرضه میشوند.
  • طبیعتا هزینه خرید و ثبت دامنه و هاست برای هر کاربری مهم است. شما میتوانید دامنه و هاست را بر اساس بودجه ی خود انتخاب کنید. البته به این مسئله توجه داشته باشید که دامنه خود را باید هر ساله تمدید کنید پس حتما به این مورد دقت کنید که برای تمدید سالانه ی آن دچار مشکل نشوید.
    در حال حاضر ارزان ترین دامنه ی موجود در بازار .ir است.
  • اگر وب سایت شما برای یک شرکت تجاری بزرگ است در صورت امکان چندین پسوند دامنه را خریداری کنید تا رقبای شما نتوانند از طریق نام وب سایت شما و استفاده از یک پسوند دیگر مشتریان شما را فریب دهند.
  • اگر سازمان یا کسب وکارتان در دسته ای قرار میگیرد که پسوند دامنه مشخص شده ای دارد میتوانید از آن استفاده کنید.
  • برخی مشاغل تاکید زیادی بر موقعیت مکانی دارند بنابراین بهتر است از پسوند دامنه ccTLD استفاده کنید که مخصوص کشورهاست.
% سرور جت %title

سرور ابری مجازی

اگر به دنبال خرید سرور ابری مجازی مطمئن هستید همین حالا کلیک کنید

admin

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *